Josef Ehm (1909–1989) je jednou z nejvýznamnějších a nejvlivnějších postav české fotografie 20. století. Jeho životní a umělecká dráha je neoddělitelně spjata s místem jeho narození, Habartovem, obcí ležící v regionu Sokolovska, který je součástí Karlovarského kraje.1 Tento článek poskytuje komplexní pohled na jeho život, profesní dráhu, umělecký styl a trvalý odkaz, s důrazem na jeho regionální kořeny a široký dopad na českou i mezinárodní fotografickou scénu.

Ehm nebyl pouze vynikajícím fotografem, ale také vlivným pedagogem a redaktorem, který aktivně formoval vizuální kulturu své doby. Jeho dílo je považováno za pozoruhodného představitele proudu Nové věcnosti (New Objectivity), vyznačujícího se purismem a řemeslnou dokonalostí. Patří mezi „mistry české avantgardní fotografie“ a jeho práce pomohly vytvořit „nový pragmatismus“ po roce 1945.10
Základní propojení Josefa Ehma s Habartovem, jeho rodištěm, slouží jako východisko pro pochopení jeho širšího vlivu. Ačkoli jeho profesní a umělecká dráha jej vedla do Prahy a k mezinárodnímu uznání, jeho regionální původ zůstal důležitou součástí jeho identity. Jeho díla jsou dnes zastoupena v prestižních institucích po celém světě, včetně Getty Center, Smart Museum of Art a Museum of Fine Arts v Houstonu.
Život a raná léta: Od Habartova k Praze
Josef Ehm se narodil 1. srpna 1909 v Habartově, tehdejším Československu.1 Habartov je obcí, která se nachází v regionu Sokolovska, jež je součástí Karlovarského kraje.2
Ehmova fotografická dráha začala praktickým vyučení v profesionálních ateliérech, které dokončil do roku 1928.2 Tato raná fáze jeho vzdělání byla klíčová pro rozvoj jeho technické zdatnosti. Po vyučení u Karla Podlipného v Poděbradech získával další zkušenosti v královéhradecké Fotochemě a následně u Karla Stehlíka.2

V roce 1931 nastal zásadní zlom v jeho kariéře, když se spolu s Karlem Stehlíkem přesunuli do Prahy.2 V Praze se seznámil s Ladislavem Sutnarem, významným designérem a ředitelem Státní grafické školy.2 Toto setkání mu otevřelo dveře k akademické a umělecké sféře.
Profesní dráha a pedagogická činnost v Praze
Josef Ehmova profesní dráha v Praze byla charakterizována intenzivním zapojením do vzdělávání, redakční činnosti a uměleckých spolků.
Ehm se stal významným pedagogem na Státní grafické škole v Praze, kde poprvé vyučoval v letech 1934 až 1946. Jeho návrat k pedagogické činnosti v roce 1960, kdy vyučoval na Střední průmyslové škole grafické (SPGŠ) do roku 1967 a současně v letech 1965–1967 na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění (FAMU), podtrhuje jeho dlouhodobý závazek k rozvoji fotografického vzdělávání.2
V letech 1939 až 1941 působil Ehm jako redaktor časopisu „Fotografický obzor“ (Photo horizon). Tato redakční činnost probíhala v klíčovém období, kdy se Československo nacházelo pod okupací. Jeho redakční práce byla úzce spjata se spoluprací s Jaromírem Funkem, dalším předním představitelem české avantgardní fotografie a teoretikem Nové věcnosti.

Kromě pedagogické a redakční činnosti se Ehm aktivně zapojoval i do dalších sfér uměleckého života. V roce 1943 se podílel jako autor několika snímků na portfoliu moderní české fotografie. Roku 1949 se stal členem Svazu výtvarných umělců Mánes (SVÚ Mánes) a byl také členem Českého svazu výtvarných umělců (ČSVU).2 V letech 1969–1985 zastával funkci předsedy československého komitétu Mezinárodní federace umělecké fotografie (FIAP).2
Umělecký styl a filozofie: Nová věcnost a její nuance
Ehmova umělecká tvorba je charakteristická pro Novou věcnost, směr, který se soustředil na objektivní zobrazení reality s precizností a kritickým pohledem, často reflektující společenské a městské prostředí.12
V Ehmově díle je zřetelné propojení smyslu pro puristickou fotografii a řemeslnou dokonalost.2 Purismus ve fotografii, jak jej prosazoval Jaromír Funke, znamenal „pravdivost“ fotografie a „čisté použití média“.14
Ačkoli Ehmův základní umělecký směr vycházel z Nové věcnosti, jeho práce zahrnovala i dobové imaginativní tendence.16 Některé zdroje dokonce popisují jeho styl jako „surrealistický“, což naznačuje širší stylový záběr, který mohl zahrnovat i prvky konstruktivismu nebo funkcionalismu. 17

Klíčová témata a díla
Ehmova tvorba pokrývala širokou škálu žánrů, včetně aktů, portrétů, přírodních a městských krajin a originálních nápadů. Komorní soubor jeho aktů, portrétů, přírodních a městských krajin i originálních námětů z 30. až 60. let je srovnatelný s nejhodnotnějšími pracemi podobného zaměření ve světové fotografii.2
Významná část jeho díla byla věnována fotografii uměleckých památek, přičemž zvláštní důraz kladl na Prahu.2 Mezi jeho známá díla a cykly s pražskou tématikou patří například:
Cafe at Barrandov Terrace in Prague, Prague, Old Jewish Cemetery, Prague From Petrin, Prague Gothic and Baroque, Prague Motif from Mala Strana, Praha – View and Reflection II, a Winter on Kampa.6 Jeho fotografie Prahy, jako například
Hradčany Castle and Smetana Museum across river, se staly součástí sbírek Library of Congress.18
Kromě Prahy fotografoval také venkovské krajiny, například Countryside Near Prague a Czech Paradise.6 Mezi jeho akty patří například
Nude With Golden Lace I a II a Resting Model II. Ehm se také zabýval konceptuálními tématy, jako jsou Imaginary Space I (Sabatier Effect), Object In Space, Reflections – Auto, Sewers, Talk to a Statue, Trees, a Untitled (Bread).6
Zajímavým a méně tradičním aspektem Ehmovy tvorby je jeho projekt z roku 1936, elektricky poháněný mechanický třídič pro rozsáhlé kartotéky v Ústřední sociální instituci v Praze.19 Tento projekt byl prezentován na výstavě „Speed Limits“, která zkoumala roli rychlosti a efektivity v moderním životě.19

Soukromý život
Informace o soukromém životě Josefa Ehma jsou v dostupných materiálech omezené. Je známo, že Josef Ehm byl ženatý, neboť některé jeho vintage tisky pocházejí z „osobní sbírky umělcovy manželky“. Jméno jeho manželky, stejně jako podrobnosti o jeho rodičích, sourozencích, dětech či dalších příbuzných, nejsou v dostupných zdrojích uvedeny. Informace o potomcích Josefa Ehma, kteří by žili v současnosti, nejsou v těchto zdrojích k dispozici.
Osobní a profesní vlivy
Josef Ehmova umělecká a profesní dráha byla formována několika klíčovými osobnostmi:
- Karel Podlipný: Ehm se u něj vyučil v Poděbradech, což byla jeho první zkušenost v profesionálním fotografickém ateliéru a základ pro jeho řemeslnou zdatnost.2
- Karel Stehlík: Po vyučení pracoval Ehm u Karla Stehlíka a v roce 1931 se s ním jako společníci přesunuli do Prahy.2
- Ladislav Sutnar: V Praze se Ehm seznámil s Ladislavem Sutnarem, ředitelem Státní grafické školy, kde Ehm později sám působil jako pedagog.2
- Jaromír Funke: Přední představitel české avantgardní fotografie a teoretik Nové věcnosti. Ehm s ním úzce spolupracoval jako redaktor časopisu „Fotografický obzor“ (1939–1941).
Příspěvky české fotografii a odkaz
Josef Ehm je jedním z mála fotografů, jejichž práce obsahovala prvky, které pomohly vytvořit „nový pragmatismus“ po roce 1945.10 Jeho dlouholetá pedagogická činnost na Státní grafické škole a FAMU měla zásadní vliv na výchovu a formování mnoha budoucích českých fotografů.
Spolupráce s Jaromírem Funkem na redakci „Fotografického obzoru“ a jeho vlastní publikační činnost, včetně knih jako Praha (1985), Československé hrady a zámky (1972) a České gotické umění (1977) 2, významně přispěly k rozvoji fotografické teorie a kritiky v Československu.
Jeho působení jako předsedy československého komitétu Mezinárodní federace umělecké fotografie (FIAP) v letech 1969–1985 2 podtrhuje jeho mezinárodní angažovanost a vliv. Ehmova díla jsou zastoupena v mezinárodních sbírkách a galeriích, což svědčí o jeho trvalém uznání mimo hranice Československa.

Bibliografie
Josef Ehm byl autorem nebo se podílel na řadě významných publikací:
- J. V. Myslbek (1939, 1954) 2
- Krásy plná, slávou i kletbou bohatá… Praho! (1948) 2
- Prahou včerejška i dneška (1958, 1965) 2
- Československé hrady a zámky (1972) 2
- Praha (1972, 1985, 1991) 2
- Praha v 88 barevných fotografiích (1973) 2
- České gotické umění (1977) 2
- Böhmisches porzellan 20
- Josef Ehm [= Profily z praci mistru ceskoslovenské fotografie; 2] (Petr Tausk – Josef Ehm, Panorama, 1979) 22
- Josef Ehm 1909-1989 : A Retrospective Exhibition (Zdenek Kirschner, Jacques Baruch Gallery, Chicago, 1990) 4
- Podílel se také na přípravě legendární knihy Photography Sees Surface (1935).
- V V Stech – Josef Ehm (publikace).
Dostupné zdroje fotografií
Díla Josefa Ehma jsou součástí mnoha prestižních sbírek a jsou dostupná prostřednictvím různých galerií, aukčních síní a online databází:
Muzejní a galerijní sbírky
- Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze (Museum of Decorative Arts in Prague), Česká republika
- Getty Center 1
- Smart Museum of Art
- Museum of Fine Arts v Houstonu 3
- Jundt Art Museum, Gonzaga University, Spokane, Washington, USA
- Museum of Contemporary Photography, Columbia College, Chicago, Illinois, USA
- Library of Congress 18
- Národní technické muzeum, Praha
- Robert Koch Gallery
- National Gallery of Canada
- J. Paul Getty Museum
Aukční síně a prodejní galerie
- Lempertz, Kolín nad Rýnem
- MutualArt 20
- iPhotoCentral 4
- Chairish
- Antikvariát Valentinská 22
- Jacques Baruch Gallery, Chicago
- Capitolium Art 26
- Invaluable
- Dorotheum
- Peter Fetterman Gallery 27
- Bruce Silverstein Gallery 28
- Grisebach
- Bloomsbury Auctions
- Galerie Bassenge
- Villa Grisebach Auktionen
- Leslie Hindman Auctioneers
- Phillips de Pury & Company
- Christie’s
- Aukční dům Zezula s.r.o.
- Aguttes
- Guillaume Le Floc’h
- La Maison de Vente Ader
- Freeman’s
- K&K – Auktionen v Heidelbergu
Portfolia a knihy
- Kniha Photography Sees Surface (1935)
- Portfolio Moderni Ceska Fotografie (obsahující 10 tisků)
- Knihy, jejichž je autorem (viz sekce Bibliografie)
Online databáze a archivy
- MutualArt 29
- Artsy
- LotSearch
- The Baruch Foundation 5
- The Cohen Family Collection
- Databáze fotografických sbírek University of Texas at Austin
- Wikidata
Závěr
Josef Ehm, narozený v Habartově v roce 1909, je bezesporu jednou z nejvýznamnějších osobností české fotografie 20. století. Jeho život a dílo představují pozoruhodnou syntézu regionálního zakotvení a globálního uměleckého dopadu. Ačkoli jeho kořeny ležely v malém městě v Karlovarském kraji, jeho talent a ambice ho brzy přivedly do Prahy, kde se stal klíčovým hráčem v rozvoji moderní fotografie.
Ehmova kariéra je příkladem toho, jak se řemeslná dokonalost, získaná v raném vyučení, stala základem pro inovativní umělecký projev. Jeho raný přesun do Prahy a navázání kontaktů s osobnostmi jako Ladislav Sutnar byly rozhodujícími kroky, které mu otevřely cestu k akademickému a uměleckému uznání. Jako pedagog na Státní grafické škole a FAMU, a jako redaktor časopisu Fotografický obzor ve spolupráci s Jaromírem Funkem, Ehm aktivně formoval a udržoval avantgardní fotografickou scénu, a to i v náročných dobách okupace. Jeho nekompromisní přístup k umělecké integritě a šíření progresivních idejí měl zásadní význam pro kontinuitu moderní české fotografie.
Umělecky byl Josef Ehm předním představitelem Nové věcnosti, avšak jeho styl nebyl rigidní. Dokázal propojit puristickou preciznost a objektivitu s imaginativními a někdy až surrealistickými prvky, čímž obohatil tento směr o hlubší vrstvy. Jeho dílo zahrnovalo širokou škálu žánrů – od aktů a portrétů přes přírodní krajiny až po rozsáhlé fotografické cykly Prahy a uměleckých památek. Zvláště pozoruhodná je jeho účast na projektu elektricky poháněného mechanického třídiče, který demonstruje jeho širší zapojení do modernistického étosu, kde se umění prolínalo s technologií a funkčností.
Ehmův odkaz je mnohostranný. Pomohl definovat „nový pragmatismus“ v poválečné české fotografii, vychoval generace fotografů a přispěl k teoretickému diskurzu. Jeho mezinárodní angažovanost jako předsedy československého komitétu FIAP zajistila české fotografii uznání na globální úrovni. Josef Ehmova práce a jeho životní dráha tak slouží jako inspirativní příklad umělce, který zanechal nesmazatelnou stopu v dějinách fotografie, přičemž jeho rodný Habartov zůstává důležitým symbolem jeho počátků.
Citovaná díla
- Josef Ehm – Getty Museum, https://www.getty.edu/art/collection/person/104N3M
- Josef Ehm fotografoval akty, portréty, památky a hlavně Prahu. Spojuje je perfektní řemeslo, https://nasregion.cz/josef-ehm-fotografoval-akty-portrety-pamatky-a-hlavne-prahu-spojuje-je-perfektni-remeslo-121728/
- Josef Ehm | People – The MFAH Collections – The Museum of Fine Arts, Houston, https://emuseum.mfah.org/people/22633/josef-ehm
- Josef Ehm – Look Out Children! A Competition for You (Advertising Posters) – Photo Detail, https://iphotocentral.com/common/detail.php/F./83/0/0/10458/1
- Josef Ehm | Abandonment – The Baruch Foundation, https://baruchfoundation.org/ehm/ehm_abandonment.jpg.php
- Josef Ehm – The Baruch Foundation, https://baruchfoundation.org/ehm/
- Josef Ehm | Czech Paradise – The Baruch Foundation, https://baruchfoundation.org/ehm/ehm_czech-paradise.jpg.php
- Vintage Nude Black and White Photograph by Josef Ehm – Chairish, https://www.chairish.com/product/2202606/vintage-nude-black-and-white-photograph-by-josef-ehm
- Josef Ehm * – Fotografie 2020/10/28 – Odhadní cena: EUR 700 do EUR 1.000 – Dorotheum, https://www.dorotheum.com/cz/l/6919300/
- Josef Ehm | Biography – The Cohen Family Collection, https://www.jmcohen.com/artist/Josef_Ehm/biography/
- Regionální historie CZ – fotografie, příběhy, https://habartov.cz/
- New Objectivity | explore the art movement that emerged in Germany – Ilustromania, https://www.ilustromania.com/artistic-movements/new-objectivity
- Neue Sachlichkeit (New Objectivity) Overview – The Art Story, https://www.theartstory.org/movement/new-objectivity/
- Jaromír Funke and Czech Photography, 1920–39 – MoMA, https://www.moma.org/interactives/objectphoto/assets/essays/Dufek.pdf
- Dufek, Antonín Jaromír Funke a nová věcnost v internacionálních souvislostech Opuscula historiae artium. 2018, vol. 67, is, https://digilib.phil.muni.cz/_flysystem/fedora/pdf/138627.pdf
- Josef Ehm – Regionální historie CZ – habartov.cz, https://habartov.cz/josef-ehm/
- Masters of Czech Avant-Garde Photography – National Gallery, https://nationalgallery.bg/exhibitions/masters-of-czech-avant-garde-photography/
- Historic Print, [Prague. Hradcany Castle and Smetana Museum across river].Foto Josef Ehm., 16″ x 20″ – Walmart.com, https://www.walmart.com/ip/Historic-Print-Prague-Hradcany-Castle-and-Smetana-Museum-across-river-Foto-Josef-Ehm-16-x-20/13276602818
- The Wolfsonian-FIU Art Basel Miami Beach Reception 2010: Speed Limits. Seduce Me., https://vernissage.tv/2010/12/19/the-wolfsonian-fiu-art-basel-miami-beach-reception-2010-speed-limits-seduce-me/
- Josef Ehm | 319 Artworks at Auction | MutualArt, https://www.mutualart.com/Artist/Josef-Ehm/FE1B6CA6836F022A
- Praha – Josef Ehm – Databáze knih, https://www.databazeknih.cz/knihy/praha-50964
- Josef Ehm [= Profily z praci mistru ceskoslovenské fotografie; 2] (Soft cover) – AbeBooks, https://www.abebooks.com/Josef-Ehm-Profily-praci-mistru-ceskoslovensk%C3%A9/30726362542/bd
- Josef Ehm 1909-1989 : A Retrospective Exhibition | Zdenek Kirschner – Mullen Books, https://www.mullenbooks.com/pages/books/156537/zdenek-kirschner/josef-ehm-1909-1989-a-retrospective-exhibition
- Vyšetřovací spisy KS MV Karlovy Vary (1945) 1948–1960 – Archiv bezpečnostních složek, https://www.abscr.cz/wp-content/uploads/2019/03/MS_KV_V.pdf
- Josef Ehm v Galerii Josefa Sudka – Český rozhlas Vltava, https://vltava.rozhlas.cz/josef-ehm-v-galerii-josefa-sudka-5087268
- Josef Ehm Artwork valuations, appraisals and auction estimates – Capitolium Art, https://www.capitoliumart.com/en/artist/ehm-josef-1909-1989/xar-3618
- Josef Ehm (1909-1989), Summer, 1935 | Peter Fetterman Gallery, https://www.peterfetterman.com/artworks/11133-josef-ehm-1909-1989-summer-1935/
- Josef Ehm – Bruce Silverstein, https://brucesilverstein.com/artists/132-josef-ehm/
- Josef Ehm – Artworks for Sale & More | Artsy, https://www.artsy.net/artist/josef-ehm

